Den økologiske ambassadøren


Møt Jon-Frede Engdahl, mannen som er lidenskapelig opptatt av økologi, rene og ekte mat-varer. Engdahl er grunnleggeren av Kolonihagen, spisestedet i en frodig bakgård på Frogner hvor et vell av urter, blomster og planter hilser deg velkommen til smaksopplevelser du ikke visste om. Han er også en av gründeren bak Oslos mest spennende spisested, stjernerestauranten Maaemo. Oppskriften på en restaurant i verdensklassen med to Michelin-stjerner, er kortreiste, økologiske råvarer.


Tekst: Svanhild G. Stølen • Foto: Maaemo, Kolonihagen


 Jon-Frede Engdahl

Jon-Frede Engdahl

CULTURAPRISEN

I 2011 ble Kolonihagen tildelt Culturaprisen for sin banebrytende og innovative innsats for å fremme bruk av økologiske råvarer i Norge.
    Tidligere har blant andre Utviklingsfondet, Fairtrade Max Havelaar Norge og Debio fått denne prisen.
    Cultura Bank arbeider for å spre et mer helhetlig og sosialt ansvarlig syn på penger og økonomi. Banken, som er en del av en internasjonal bankbevegelse, har som hovedintensjoner at innskyterne skal være orientert om hva pengene brukes til, og at utlånene blir vurdert etter sosiale og miljømessige kriterier. Banken ønsker at pengene skal gå til å realisere gode ideer, starte levedyktige virksomheter og gi mennesker rom til å skape muligheter for seg selv og andre. Samarbeidspartnere er WWF-Norge, Redd Barna, Regnskogfondet, Framtiden i våre hender og Grønn Hverdag.

MAAEMO

Maaemo gikk fra å være en totalt ukjent restaurant til å ha to Michelin-stjerner på
14 måneder. Det er den første restauranten i verden som er sertifisert 100 prosent økologisk og har minst en stjerne i Michelin-verden.
     Det hører med til historien at folk har
kommet fra Hong Kong til Oslo for å spise på Maaemo og returnere neste dag.   Restauranten har gjester fra hele verden, fulle hus hver dag og ventelister uten å drive noen form for reklame.
http://www.youtube.com/ watch?v=ZAkP21INyYM

KOLONIHAGEN

Kolonihagen driver salg og distribusjon av kortreist økologisk mat gjennom
Kolonihagen Bakeri, restauranten
Kolonihagen Frogner, en nettbutikk og abonnementsordning med levering av friske råvarer på døra i området fra Drammen via Oslo til langt ned i Østfold.

KOLONIHAGEN, som mange i Oslo kjenner godt til, startet i 2004 som en abonnementsordning med økologiske råvarer levert direkte på døren. Siden den gang har de forsynt kunder i hele Oslo-området med kurver fulle av deilige økologiske varer rett hjem på døra. Målsettingen er å få råvarene fra bonden og ut til forbruker så raskt det lar seg gjøre. Råvarene kommer inn på mandag, og blir pakket tirsdag morgen slik at kundene har dem i løpet av dagen. De varene du får i butikken, har brukt mye lengre tid, kanskje 1-2 uker på den samme veien.
Tre år etter oppstarten ble abonnementsordningen utvidet med et bakeri som bare bruker økologiske og helst lokalproduserte, eldre kornsorter. I 2008 ble forelskelsen i en bakgård på Frogner, en gammel stall med et falleferdig tak og jord på golvet, så stor at stallen ble gjort om til spisested som er café på dagtid og restaurant på kveldstid. Hvis du vil sitte inne, må du bestille bord i god tid. Hvis ikke kan du nyte en hyggelig uteservering om sommeren, med ærlig og ekte mat blant trær og urter. Fordi økologiske varer er veldig etterspurt også fra resten av landet, har Kolonihagen etablert en egen nettbutikk som sender økologiske tørrvarer ut med post.

 

Norge henger etter

Matgründer Jon-Frede Engdahl mener at vi bruker alt for lite penger på mat i forhold til det vi tjener. At vi vil ha billigst mulig kjøtt, går ut over dyrevelferden. Det tvinger fram en brutalitet i den industrielle kjøttproduksjonen som vi ikke kan være bekjent av eller støtte opp om. Billig mat fører også til økt import og flere tilsetningsstoffer i maten. Kvalitetsmat derimot, må vi være villige til å betale mer for i dag, mener tilhengeren av økologisk mat som tror at den økologiske bølgen snart vil treffe Norge med full kraft. Han tror det hadde gått enda raskere hvis for eksempel personer som kokken Arne Brimi hadde snakket om økologisk mat like ofte som han nevner charlottløk.
– Nordmenn er i ferd med å bli mer bevisste på gode råvarer og mat som smaker, men danskene er mye bedre enn oss. De er kanskje tvunget til det fordi de er avhengige av et rent grunnvann. Det har ført til at de har kommet mye lenger med den økologiske landbruksproduksjonen. De har en føre-var-tenkning, mens vi ligger på et vente-og-se-nivå. Det er flaut. København kommune har blant annet satt seg som mål å produsere 90 prosent økologisk mat innen 2015. De er allerede langt på vei til å nå målet.
– Hva kan vi gjøre for å utdanne de som vokser opp til å tenke mer på økologi og kvalitet?
Engdahl medgir at han er ganske oppgitt over skolen. Når sønnen på tretten blir presentert for posesuppe i faget Mat og helse, er det grunn til å protestere.
– Hvis noe sånt skjer igjen, har jeg bedt ham om å pakke sekken og dra hjem, sier Engdahl. Poden er forresten blitt veldig kvalitetsbevisst. Han kan sitte og pirke i kyllingen og spørre: – Er dere sikker på at denne kyllingen har hatt et godt liv?

Nordmenn er i ferd med å bli mer bevisste på gode råvarer og mat som smaker, men danskene er mye bedre enn oss.

Økologisk og kortreist

– Hvorfor denne entusiasmen for økologisk mat?
– Det er tre hovedårsaker, forklarer Engdahl, som nok begynner å bli en smule lei av spørsmålet – man burde kanskje heller stille spørsmålet om hvorfor noen velger å spise reststoffer, gift og kunstige tilsetninger i mat.
– De smaker bedre, er mye sunnere og er miljømessig mer bærekraftig, forklarer han.
– Smaken er bedre på råvarer som får vokse naturlig og i sitt eget tempo, som er mest mulig ekte og opprinnelig. Jeg tror at økologisk mat er sunnere når de ikke inneholder sprøytemidler og har vært drevet hard frem ved hjelp av kunstgjødsel. Sunn fornuft sier det, vi trenger ikke å vente på forskerne som ser ut til å være uenige til evig tid. Av miljøhensyn er det også bedre å spise økologisk. Det gir mindre fotavtrykk, større dyrevelferd og er dermed et etisk bedre valg, sier han.
– Vi spiser for mye kjøtt. Vi bør redusere kjøttforbruket og heller spise mye mer grønt og variert, hevder Engdahl. – Vi bruker heller ikke oppdrettsfisk, men villfisk og bærekraftige fiskeslag, sier han.  
– Vi har reist land og strand rundt for å bygge nettverk til gode leverandører og finne de beste produsentene. Det er stor forskjell på de produsentene som bare følger minstekravene og de aller beste. Blant andre har vi besøkt Bondens marked (et torg der du kan kjøpe mat direkte fra produsenten). Nå er imidlertid situasjonen snudd på hodet, for nå kommer produsentene til oss. Etter hvert er vi blitt veldig godt kjent med leverandørene våre. Vi vet hvem som har de beste produktene.

 

Forbrukere, ta makten over maten!

Engdahl mener at mye av makten ligger hos forbrukerne. Hvis man etterspør økologiske varer, og er mer kvalitetsbevisste, vil det tvinge fram en større produksjon og utvalg av naturlig mat. Markedet må etterspørre økologiske varer, men produsentene må også markedsføre disse.
– Det går et klasseskille ved maten, kombinert med kunnskap. Etterspørselen etter økologisk mat er større ved høyere utdanning, ifølge økogründeren.


Det startet med epleslang

Engdahl forteller at han fikk smaken på økologisk dyrket mat da han og søsteren var på epleslang i en kolonihage i Tønsberg. Da oppdaget de at eplene de plukket var mye bedre enn de butikken solgte.
En venn av Engdahl som er kokk, ble utfordret til å bare bruke økologiske varer i et 50-års lag. Kokken fikk lett tak i råvarene, og ga tilbakemelding om at smaken var fantastisk.
Det tente designeren (Engdahl drev da sitt eget byrå). Dette var spennende. Sammen med en tekstforfatter, en fotograf, en kokk og en journalist besøkte han små, men lidenskapelige produsenter. Det ble en aha-opplevelse, og resultatet ble Norges første økologiske kokebok Slipp råvarene løs. Han mener disse historiene skapte grobunn for å jobbe med kortreiste og økologiske varer.  
– Hva er nøkkelen til suksess?
– Tro på de drømmene man har. Tørre å gå sine egne veier og ikke la seg påvirke for mye av de som vil dytte deg inn i trygge spor, men motstand avler kreativitet.
Vi har gjort det vi tror på og skaffet det vi mener at markedet trenger. Takket være kompromissløse kollegaer som mener at kun det beste er godt nok, har jeg ikke
gitt opp. Det er viktig å ikke være alene, men omgitt av folk som inspirerer og
støtter hverandre.


Vi selger en opplevelse

– Med Kolonihagen ønsker vi å endre folks matvaner, ta tilbake tiden og folks opplevelse av råvarene, sier Engdahl.